Inhoudsopgave
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
de gebruiker van deze algemene voorwaarden, Decosun Terrasoverkappingen en Zonweringen, gevestigd te (3332KE) Zwijndrecht aan De Were 30 en ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 70816409.
1.2. Klant
een natuurlijk persoon of een rechtspersoon aan wie Decosun een aanbieding heeft gedaan c.q. een offerte heeft gezonden, dan wel met wie Decosun over de totstandkoming van een overeenkomst onderhandelt, dan wel met wie Decosun een overeenkomst heeft gesloten.
1.3 Consument: Klant die een natuurlijke persoon betreft en die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten gesloten tussen Decosun en Klant.
2.2 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.3 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Decosun en Klant zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige dan wel vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.4 Indien Klant een offerte van Decosun, waarin wordt verwezen naar de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden, heeft aanvaard en zonder commentaar heeft behouden, geldt zulks als stilzwijgende instemming met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden.
2.5 Een Klant die eenmaal op de (onderhavige) algemene voorwaarden van Decosun heeft gecontracteerd wordt geacht bij eventueel daarna bij Decosun geplaatste orders dan wel van Decosun ontvangen orders stilzwijgend met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden akkoord te zijn gegaan.
Artikel 3 – Aanbiedingen en Offertes
3.1 Alle aanbiedingen en offertes, hoe ook genaamd en in welke vorm ook gedaan, door of namens Decosun – met alle daarin begrepen bijzonderheden en prijsopgaven – zijn te allen tijde geheel vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij een andere geldigheidsduur door Decosun is aangegeven.
3.2 Decosun kan niet aan offertes of aanbiedingen worden gehouden indien deze een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.
3.3 Indien de aanvaarding door Klant afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod, dan is Decosun daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Decosun zulks expliciet bekrachtigt.
3.4 Mocht blijken dat Klant onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt dan wel dat er wijzigingen aan de zijde van Klant plaatsvinden, dan is Decosun gerechtigd om het gedane aanbod te wijzigen met een gelijktijdig verval van het oorspronkelijke aanbod.
3.5 Een aanbod en de daarin genoemde prijzen, tarieven en leveringen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
Artikel 4 – Totstandkoming, wijziging en uitvoering van de overeenkomst
4.1 Een overeenkomst komt tot stand doordat Klant de aanbieding of offerte van Decosun heeft aanvaard. Tevens komt een overeenkomst tot stand door een begin van feitelijke uitvoering zonder dat daartegen door Klant is geprotesteerd.
4.2 Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen, verbinden partijen slechts indien deze schriftelijk zijn bevestigd door Decosun. Aanvullende afspraken of wijzigingen in de overeenkomst kunnen leiden tot wijziging van de oorspronkelijk door Decosun aangegeven leveringstermijn.
4.3 Klant is gehouden Decosun tijdig alle informatie en bescheiden te verschaffen die nodig zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst.
4.4 Decosun is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
4.5 Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Decosun de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 5 – Prijzen
5.1 In het geval Klant handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, zijn alle door Decosun opgegeven prijzen exclusief btw en kosten van derden, tenzij in de offerte uitdrukkelijk anders is aangegeven.
5.2 In geval van spoedopdrachten heeft Decosun het recht een toeslag of een spoedtarief in rekening te brengen bij Klant.
5.3 Indien na de totstandkoming van de offerte of de overeenkomst één of meer prijsbepalende kostprijsfactoren zoals inkoopprijzen van zaken, materiaal- of onderdelenprijzen, loonkosten, belastingen, valutakosten, sociale- of overheidslasten, verpakkingskosten, assurantiepremies en dergelijke stijgen, heeft Decosun het recht de prijzen dienovereenkomstig aan te passen en deze aan Klant door te berekenen. Dit recht bestaat ongeacht de vraag of de prijsstijgingen voorzienbaar waren. Klant wordt zo spoedig mogelijk van de prijsstijging op de hoogte gesteld.
5.4 De wijzigingen in de overeengekomen prijs zoals bedoeld in het vorige lid geven Klant niet het recht de overeenkomst te ontbinden, behalve indien Klant een consument is. De consument is gerechtigd om de overeenkomst binnen 5 werkdagen nadat aan hem de prijsstijging is kenbaar gemaakt, de overeenkomst te ontbinden. Een door Decosun doorgevoerde wettelijke prijsverhoging levert echter nimmer grond voor ontbinding van de overeenkomst op.
Artikel 6 – Uitbesteding van werk aan derden
6.1 Decosun heeft het recht bepaalde overeengekomen werkzaamheden te laten verrichten door derden.
6.2 Indien door Decosun ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Klant of een door Klant aangewezen locatie, draagt Klant kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 7 – Verplichtingen klant
7.1 In geval van montage geldt dat – onverminderd de in deze algemene voorwaarden elders genoemde verplichtingen – Klant voor eigen rekening en risico ervoor zorgt dat:
7.2 Klant zorgt ervoor dat alle gegevens die Decosun nodig heeft voor het naar haar oordeel adequaat kunnen uitvoeren van de gegeven opdracht, dan wel gegevens met betrekking tot specifieke wensen, tijdig in het bezit komen van Decosun.
7.3 Klant zorgt ervoor dat de door hem verstrekte informatie juist en volledig is.
7.4 Indien Klant niet of niet tijdig aan voornoemde verplichtingen voldoet, heeft Decosun het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat Decosun wel aan haar verplichtingen voldoet. De kosten die met de opgelopen vertraging, het verlies aan arbeidsuren, het verrichten van extra werkzaamheden en overige gevolgen die voortvloeien uit de opschorting van werkzaamheden gepaard gaan zijn voor rekening en risico van Klant. Deze kosten bedragen minimaal €850,- incl. btw per dag, afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden voor die dag(en). Hetzelfde geldt indien Decosun de door haar te verrichten werkzaamheden niet (tijdig) kan uitvoeren vanwege (andere) factoren die voor rekening en risico van Klant komen, dan wel aan Klant te wijten zijn.
7.5 Klant vrijwaart Decosun voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet, niet-tijdig of niet behoorlijk in acht nemen van de in dit artikel omschreven verplichtingen.
Artikel 8 – Opschorting en ontbinding
8.1 Decosun is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering van de overeenkomst, zonder rechterlijke tussenkomst op te schorten of de overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien en voor zover Klant haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de overeenkomst Decosun ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Klant haar verplichtingen niet zal nakomen. Indien de nakoming van de verplichtingen van Klant ten aanzien waarvan zij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat Klant door Decosun in gebreke is gesteld.
8.2 Indien Klant haar onderneming liquideert of overdraagt aan een derde, in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op haar van toepassing is verklaard, enig beslag op haar goederen is gelegd, alsook in geval waarin Klant anderszins niet vrijelijk over haar vermogen kan beschikken, is Decosun gerechtigd om de overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden.
8.3 De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door Decosun op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- of ontbindingsrecht.
8.4 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Decosun op Klant onmiddellijk opeisbaar.
8.5 Indien Klant niet binnen de betalingstermijn betaalt of, indien van toepassing, het verlangde voorschot niet heeft voldaan, is Decosun gerechtigd de werkzaamheden voor Klant direct op te schorten, zonder dat zij aansprakelijk is voor enige schade die daardoor ontstaat.
8.6 Indien Decosun tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor, op welke wijze dan ook, ontstaan.
8.7 Indien de ontbinding aan Klant toerekenbaar is, is Decosun gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
Artikel 9 – Annulering
9.1 Onder annulering wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan het vóór aanvang van de uitvoering van de overeenkomst beëindigen van de overeenkomst, anders dan het (rechtmatig) uitoefenen van het herroepingsrecht door de consument als bedoeld in artikel 10.
9.2 Indien Klant een overeenkomst annuleert, is Klant gehouden tot volledige betaling van de overeengekomen prijs, verminderd met aantoonbare kostenbesparingen voor Decosun, met een minimum van 60% van de overeengekomen prijs.
Artikel 10 – Herroepingsrecht consumenten
10.1 Deze bepaling geldt slechts ingeval Klant een consument betreft en voor zover sprake is van een overeenkomst die gesloten is buiten de verkoopruimte als bedoeld in artikel 6:260g lid 1 onder f van het Burgerlijk Wetboek.
10.2 Klant kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een dienst of product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
10.3 De in lid 2 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat Klant het product heeft ontvangen, of als Klant in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop Klant, het laatste product heeft ontvangen. Heeft Klant een dienst besteld dan gaat de bedenktijd in op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
10.4 Als Klant gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan Decosun.
10.5 Indien Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht ter zake van geleverde producten, komen de kosten en risico van terugzending voor zijn rekening. De producten dienen, indien redelijkerwijze mogelijk, in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd te worden.
10.6 Klant kan in geen geval gebruik maken van het herroepingsrecht als producten of één van bijgeleverde toebehoren:
Artikel 11 – (Op)levering
11.1 Door Decosun aangegeven leveringstermijnen en/of -tijden en/of perioden waarbinnen diensten door haar worden uitgevoerd en/of producten worden geleverd zijn geheel vrijblijvend en zijn niet te beschouwen als fatale termijnen, daargelaten dat Decosun al het mogelijke zal doen om levering binnen de aangegeven leveringstermijn te realiseren.
11.2 Indien Decosun vanwege omstandigheden niet in staat is om tot levering en installatie over te gaan op of binnen de opgegeven leveringstermijn, zal Decosun klant hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen onder vermelding van de nieuwe leveringstermijn.
11.3 Overschrijding van de overeengekomen leveringstermijn geeft klant niet het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden en niet het recht op enige schadevergoeding.
11.4 Uitstel van een leveringstermijn op verzoek van klant kan slechts geschieden met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Decosun, onder de voorwaarde dat de aan het uitstel verbonden kosten en verliezen volledig voor rekening en risico van klant blijven. In dat geval is de door Decosun aan klant te verstrekken kostenopgave bindend voor klant.
11.5 Levering van producten geschiedt conform de Incoterms Ex Works, tenzij Decosun en klant uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. De levering Ex Works geschiedt vanaf een door Decosun aan te wijzen locatie en tijdstip. De producten worden aldaar aan klant ter beschikking gesteld. Het inladen en vervoer van de goederen vindt geheel voor rekening en risico van klant plaats.
11.6 Voor zover wordt overeengekomen dat Decosun het transport van de afgeleverde producten ten behoeve van klant verzorgt, geschiedt zulks te allen tijde voor rekening en risico van klant en op een door Decosun te bepalen wijze. Decosun is niet aansprakelijk voor welke schade dan ook in zover deze verband houdt met het transport c.q. deze verzending.
11.7 Alle transportkosten en bijkomende kosten, waaronder mede doch niet uitsluitend begrepen verzekeringen, belastingen, heffingen, verzendkosten, handlingkosten en dergelijke, komen voor rekening van klant.
11.8 Decosun is gerechtigd producten in gedeelten aan klant te leveren. Indien de producten in gedeelten worden geleverd is Decosun bevoegd elk gedeelte te factureren.
11.9 Klant is verplicht de producten van Decosun af te nemen op het moment waarop deze hem door Decosun worden bezorgd, dan wel op het moment waarop deze aan hem door Decosun ter beschikking worden gesteld. Indien klant de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies noodzakelijk voor de afname c.q. de bezorging zullen de verkochte producten voor risico van klant worden opgeslagen, zulks naar goeddunken van Decosun. Klant zal in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslag- en handlingkosten, aan Decosun verschuldigd zijn.
11.10 Klant dient bij het in ontvangst nemen van producten deze direct te controleren op enige schade en/of de bestelling op gebreken. Indien hier sprake van is, dient klant Decosun direct hiervan in kennis te stellen inzake de schade en/of gebrek middels het voorzien van een omschrijving van de klacht en foto’s. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
11.11 In geval van montage dient Klant direct na de montage het werk, in het bijzijn van een medewerker van Decosun, te inspecteren op zichtbare beschadigingen en/of gebreken. Schade en/of gebreken die op dat moment worden vastgesteld, worden door Decosun direct of op een later moment hersteld. Beschadigingen en/of gebreken aan glas of aluminium worden uitsluitend in aanmerking genomen indien deze zichtbaar zijn vanaf een afstand van 5 meter onder normale lichtomstandigheden. Na de gezamenlijke inspectie wordt de klant geacht het werk te hebben geaccepteerd en kan Decosun niet aansprakelijk worden gesteld voor later geconstateerde zichtbare gebreken en/of beschadigingen.
Artikel 12 – Betaling
12.1 Decosun is gerechtigd om (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling van Klant te verlangen.
12.2 In geval van montage geldt dat Klant op de dag van montage een factuur ontvangt. Deze dient terstond door middel van contante betaling dan wel online overschrijving worden voldaan. Klant dient een betalingsbewijs te kunnen overleggen direct nadat de montage is voltooid.
12.3 Indien een factuur niet, niet tijdig of niet volledig door Klant wordt betaald, dan is Klant aan Decosun vanaf de dag na de vervaldag van de factuur in verzuim en derhalve de wettelijke (handels)rente ex artikel 6:119(a) BW verschuldigd aan Decosun, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
12.4 Indien Klant niet binnen de betalingstermijn betaalt dan is hij bovendien de door Decosun te maken buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd, in welk geval de hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten wordt gesteld op 15% van de hoofdsom, met een minimum van
€ 250,00. Indien Klant een consument is, geldt deze bepaling niet.
12.5 Indien Decosun een gerechtelijke (incasso)procedure jegens Klant dient te voeren ter inning van het door Klant verschuldigd bedrag is Klant de vergoeding van de daadwerkelijk door Decosun gemaakte proceskosten verschuldigd, zulks in afwijking van de geldende liquidatietarieven. Indien Klant een consument is, geldt deze bepaling niet.
12.6 Door Klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde kosten en rente, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt Klant dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 13 – Meer- en minderwerk
13.1 Onder meerwerk wordt verstaan alle op verzoek van Klant of noodzakelijkerwijs uit de overeenkomst voortvloeiende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in de offerte en/of de overeenkomst.
13.2 Decosun is gerechtigd meerwerk ten gevolge van gewijzigde of aanvullende werkzaamheden, uitgevoerd op verzoek van Klant dan wel uitgevoerd omdat dit naar het oordeel van Decosun noodzakelijk was, aan Klant in rekening te brengen.
13.3 Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats bij de (eind)afrekening, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
14.1 Alle door Decosun geleverde producten blijven eigendom van Decosun totdat Klant heeft voldaan aan al haar verplichtingen ten opzichte van Decosun.
14.2 De producten als vallende onder het eigendomsvoorbehoud van Decosun mogen niet worden verpand of anderszins aan derden tot zekerheid worden overgedragen, huurkoop en/of huurverkoop hieronder begrepen en evenmin mogen zij op enigerlei wijze worden verkocht, dan wel vervreemd, dan wel verplaatst naar een andere dan de overeengekomen locatie. Klant is voorts gehouden deze producten apart te houden en voldoende duidelijk als afkomstig van Decosun te waarmerken.
14.3 Indien Klant in gebreke blijft door Decosun geleverde producten volledig te betalen, is Decosun bevoegd alle door haar geleverde producten terug te nemen. Een beroep op het eigendomsvoorbehoud leidt tot ontbinding van de overeenkomst zonder dat daarvoor rechterlijke tussenkomst is vereist, onverminderd het recht van Decosun tot het vorderen van schadevergoeding.
14.4 De kosten van het uitoefenen van het eigendomsvoorbehoud zijn voor rekening en risico van Klant.
14.5 Klant is gehouden ervoor zorg te dragen dat de producten, die onder het eigendomsvoorbehoud van Decosun vallen, verzekerd zijn tegen risico’s waartegen verzekering gebruikelijk is (brand, diefstal, water- en stormschade hier nadrukkelijk onder begrepen) of door Decosun wenselijk wordt geoordeeld.
14.6 Klant is verplicht om in geval van een faillissementsaanvraag of surseance van betaling, een verzoek tot schuldsanering of in geval van (conservatoire) maatregelen jegens hem over door Decosun geleverde producten, onverwijld Decosun daarvan in kennis te stellen, zodat Decosun haar eigendomsrecht geldend kan (doen) maken. Hetzelfde geldt ingeval derden rechten doen gelden met betrekking tot producten waarop krachtens dit artikel een eigendomsrecht rust.
Artikel 15 – Garantie
15.1 Deze bepaling is enkel van toepassing op de Klant die consument is als bedoeld in artikel 1.3 van deze algemene voorwaarden.
15.2 Ten aanzien van de door Decosun geleverde producten is uitsluitend de garantie van toepassing die door de fabrikant wordt verstrekt. Geeft de fabrikant om welke reden dan ook geen garantie, dan wordt door Decosun eveneens geen garantie verstrekt.
15.3 Ten aanzien van het kitwerk geldt een garantie van 6 maanden, mits Klant deze de eerste 48 uur na de montage heeft laten drogen. Garantie geldt niet voor kitwerk dat loslaat doordat de overkapping al binnen dit tijdsbestek is schoongemaakt wat water, of doordat muren of voegen niet recht zijn of doordat de ondergrond loslatende of specifieke delen bevat waar kit niet of nauwelijks hecht.
15.4 Klant behoudt de verantwoordelijkheid voor het onderhoud.
15.5 Garantie strekt zich niet uit tot gebreken die het gevolg zijn van normale slijtage, onvoldoende onderhoud, ondeskundig gebruik, gebrek aan zorgvuldigheid, gebreken die het gevolg zijn van door Klant of derden aangebrachte veranderingen of de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
15.6 Geringe afwijkingen, dan wel technisch niet te vermijden afwijkingen in kwaliteit, kwantiteit, breedte, maatvoering, finish, afwerking, afmetingen, kleuren en dergelijke, dan wel afwijkingen die volgens de handelsnuances in de branche algemeen worden toegelaten, leiden niet tot aanspraak van Klant op vervanging of herstelwerkzaamheden.
Artikel 16 – Overmacht
16.1 Er is sprake van overmacht indien de overmacht situatie niet aan Decosun dan wel aan Klant is te wijten of aan hen kan worden toegerekend.
16.2 Onder overmacht aan de zijde van Decosun wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van EG-Veranda, van de door haar ingeschakelde derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan de zijde van EG-Veranda.
16.3 Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht aan de zijde van EG-Veranda zullen onder meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, epidemie, stakingen binnen de organisatie of dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d. evenals door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import en export belemmerende maatregelen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en leveringsproblemen.
16.4 Het is Decosun toegestaan om levering van goederen en/of uitvoering van de overeenkomst op te schorten voor zo lang als de overmacht situatie voortduurt, zonder dat Klant hierdoor recht heeft op korting, schadevergoeding of een andere vergoeding. Indien de overmachtssituatie langer dan 6 weken aanhoudt, is Decosun gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, in welk geval Decosun geen schadevergoeding of andere vergoeding verschuldigd is.
16.5 Voor zover Decosun ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Decosun gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Klant is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 17 – Aansprakelijkheid en vrijwaring
17.1 Behoudens aantoonbare opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Decosun of degenen die door Decosun zijn ingeschakeld, wordt elke aansprakelijkheid voor directe of indirecte geleden schade ontstaan bij of door de uitvoering van de overeenkomst, dan wel door gebreken van door Decosun geleverde producten bij Klant of derden, uitgesloten. Onder indirecte schade wordt nadrukkelijk doch niet uitsluitend begrepen bedrijfsschade, gederfde winst, immateriële schade, stilligschade, gevolgschade (ook bij derden) en andere vormen van vermogensschade, waaronder mede begrepen alle mogelijke aanspraken van derden, in de ruimste zin van het woord.
17.2 Decosun is niet aansprakelijk voor beschadigingen aan kabels, leidingen, buizen of andere ondergrondse of bovengrondse infrastructuren die door de grond of door muren lopen, tenzij deze schade direct is veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid van Decosun.
17.3 Indien Decosun aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Bij gebrek van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
17.4 Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus van Decosun zijn slechts indicatief. Klant kan hieraan geen rechten ontlenen. Geringe afwijkingen dan wel technisch niet te vermijden afwijkingen in kwaliteit, kwantiteit, breedte, maatvoering, finish, afwerking, afmetingen, kleuren en dergelijke, dan wel afwijkingen die volgens de handelsusances in de branche algemeen worden toegelaten, kunnen geen grond vormen voor aansprakelijkheid van
Decosun.
17.5 Klant is aansprakelijk voor alle schade die aan de zijde van Decosun optreedt indien de schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van Decosun strijdig gebruik en/of ondeskundige opslag van de geleverde producten of materialen door Klant. Hetzelfde geldt indien deze schade is ontstaan door fouten, onjuistheden of gebreken in gegevens, materialen of informatiedragers die Klant aan Decosun heeft verstrekt.
17.6 Klant vrijwaart Decosun tegen alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade die verband houden met de uitvoering van de overeenkomst, tenzij in dit verband de schade aantoonbaar te wijten is aan opzet of grove schuld van Decosun.
Artikel 18 – Website en reclamemateriaal
18.1 De website en reclamemateriaal van Decosun betreft algemene informatie omtrent de goederen en/of diensten die zij aanbiedt. Decosun heeft alle zorg getracht om een zo goed mogelijke weergeving te geven van aangeboden producten en/of diensten als ook om de inhoud zo compleet, duidelijk en veilig mogelijk te maken, doch kan zij niet garanderen dat de website en reclamemateriaal vrij is van fouten (en malware en/of virussen op de website). Zodra Decosun kennis heeft van hetgeen hiervoor vermeld staat, zal Decosun direct althans zo spoedig mogelijk trachten dit te corrigeren en/of verhelpen.
18.2 Decosun is niet aansprakelijk voor welke schade dan ook ontstaan vanwege verkeerd gebruik van haar website of voor hetgeen ontstaan vanwege het doorgaan van gebruik van de website ongeacht een verdachte situatie zich voordoet. Decosun kan tevens niet aansprakelijk worden gehouden voor fouten die zich eventueel voordoen op haar website of reclamemateriaal. Ook ontstaat geen aansprakelijkheid voor uitingen en/of opmerkingen gedaan door derden die gebaseerd zijn op hun eigen mening waarvan de echtheid daarvan niet getoetst kan worden.
Artikel 19 – Verwerking persoonsgegevens
19.1 Alle persoonlijke informatie welke Decosun op de website of fysiek verzamelt en verwerkt van en met toestemming van Klant, geschiedt met als enige doel om hetgeen Klant interesse in heeft getoond of heeft aangeschaft te kunnen verwerken. Indien Klant expliciet toestemming heeft verleend, zullen deze gegevens ook gebruikt worden om Klant te voorzien van nieuws en updates omtrent Decosun en haar goederen en diensten.
19.2 De persoonlijke informatie wordt behandeld en verwerkt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
19.3 Indien Klant wenst dat zijn/haar persoonlijke gegevens worden verwijderd, zal dit geschieden nadat Klant een verzoek hiertoe heeft ingediend bij Decosun. Indien Klant dit verzoekt, wordt Klant verzocht om rekening te houden met het feit dat met het verwijderen van zijn/haar persoonlijke gegevens, Decosun niet meer in staat zal zijn om optimale nazorg te bieden op het moment dat Decosun niet meer over diens persoonlijke gegevens beschikken.
Artikel 20 – Intellectueel eigendomsrecht
20.1 De handelsnaam, goederen en/of diensten gevoerd/gebruikt door Decosun zijn, althans kunnen beschermd zijn door het intellectuele eigendomsrecht op grond van het auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht, octrooirecht, handelsnaamrecht en ook civielrecht, namelijk onrechtmatige daad en slaafse nabootsing. Deze rechten zijn en blijven te allen tijde eigendom van de Decosun en mag door geen ander dan Decosun of aan wie laatstgenoemde toestemming heeft verleend om gebruik te maken van betreffende recht.
20.2 Het gebruik van de in lid 1 van dit artikel genoemde rechten in het uiteindelijke werk of op de website en/of reclame-uitingen van Decosun impliceert niet overdracht of vrije gebruik van deze rechten. Elk ongeoorloofd gebruik zal leiden tot inbreuk van de rechten van Decosun.
Artikel 21 – Klachten
21.1 Indien Klant een klacht heeft inzake een aangeschafte goed(eren) bij of uitgevoerde dienst door Decosun, dient Klant de klacht binnen 1 dag na oplevering schriftelijk kenbaar te maken bij Decosun, voorzien van een onderbouwing en foto’s waar de klacht betrekking op heeft.
21.2 Indien de klacht spoedeisend is, dient Klant direct contact op te nemen met Decosun. Klant dient zo goed mogelijk mee te werken met omschrijving van het spoedeisend geval teneinde Decosun in de gelegenheid te stellen een analyse te maken of er direct gehandeld moet worden of dat er later gehandeld kan worden.
21.3 Indien Decosun op basis van de omschrijving van de spoedeisende klacht heeft gehandeld en het geen spoed blijkt te zijn, is het Decosun toegestaan om de kosten in rekening te brengen die betrekking hebben op het handelen met urgentie doch niet op de kosten die betrekking zouden hebben op een klacht welke op basis van een analyse als terecht zou worden aangemerkt door Decosun.
21.4 Indien Klant een gerechtvaardigde klacht heeft, dient Decosun in alle redelijkheid de mogelijkheid te krijgen om de onderliggende grond van de klacht te herstellen.
Artikel 22 – Wijziging algemene voorwaarden
22.1 Decosun is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
22.2 Indien Klant consument is, is hij gerechtigd bij een wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst te annuleren of op te zeggen, indien de wijziging voor hem nadelig is.
Artikel 23 – Rechtsverwerking
De mogelijkheid tot het instellen van enige rechtsvordering dan wel het aanhangig maken van enig geschil door Klant naar aanleiding van de overeenkomst tussen Decosun en Klant vervalt na verloop van 12 maanden nadat Klant op de hoogte was of had kunnen zijn van de aanleiding daartoe.
Artikel 24 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
24.1 Op deze algemene voorwaarden en de overeenkomsten die voortvloeien tussen Decosun en Klant, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
24.2 De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
24.3 Eventuele geschillen tussen Decosun en Klant zullen uitsluitend worden berecht door de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement Rotterdam, tenzij bepalingen van dwingend recht een rechter in een ander arrondissement aanwijzen.